7 stappen naar de wijsheid van een Liefhebber in moeilijke tijden

7 stappen naar de wijsheid van een Liefhebber in moeilijke tijden

En dan ineens.. en wat dan?

 

Het is allemaal prachtig, fijn en dat wat we willen: leven in bliss en extase. Je openen voor liefde, je hart volgen.
Er zijn alleen ook wel eens momenten dat dat je niet makkelijk afgaat omdat er, los van je levensvreugde levendig en je liefde open kunnen houden onder ‘gewone omstandigheden’, er flinke tegenslagen kunnen zijn. Of, zoals ik nu meemaak, wanneer één van je ouders ineens flink ziek wordt. En dat dan terwijl ik niet in NL ben.

Over het algemeen kun je best omgaan met dingen die niet gaan zoals je wilt, hoopte of dacht. Dat is eigenlijk ook wel het leuke van het leven: je kunt het niet bedenken.
Je weet wel: “Life is what’s happening to you while you’re busy making other plans.”
Sommige situaties zijn alleen wel eens zo pittig dat je even uit je lood raakt.

Zoeken en meebewegen in onverwachte situaties.
Ik maak daar nu zelf ook van alles in mee. Ik ben naar Ibiza gekomen om naar het Tantra Festival te gaan (ik schrijf over mijn ervaringen daar een volgende keer) en om daarna hiervandaan te werken aan De Academie voor Liefhebben.
En tegelijk het eiland te leren kennen, te proeven, zien wat het me zou kunnen brengen in mijn verlangen me meer internationaal te bewegen en werken op inspirerende plaatsen.

En nu is er de onverwachte ziekenhuis situatie. Een eiland dat geheel haar eigen vibe en ritme heeft. En ik.
Het eiland is een zij en ik ervaar de uitnodiging voor volledig meegaan op de feminiene krachten. Onvoorspelbaar en tegelijk dragend is ze.
Je moet je er aan over kunnen geven. Dan is er magie.
En ik ervaar ook voor mezelf de uitdaging en uitnodiging mijn missie in ogenschouw te houden, dat je op je lijn blijft. Ook hier, ook nu.
Een missie hebben en volgen is een masculiene kant in ons. Die brengt orde en je diepere wens tot wasdom door gerichtheid en ruimte. Het is connected met je diepere laag, met de soul van wat je in dit leven ‘te doen hebt’.

Ik heb kunnen voelen hoe ‘op het scherpst van de snede’ werkt in deze situatie voor mij. Soms juist helemaal ‘aligned’ en in rust zorgen dat ik genoeg contact heb en voel met mijn ouders en het ziekenhuis om voldoende af te stemmen wat nodig is en: moet/wil/ga ik naar huis of blijf ik nog?
Het waren 2 spannende weken hierin omdat de berichten steeds weer veranderden en ik en we allemaal moeten wennen aan omgaan alleen daar al mee.

What needs to be done, really?
….Eerst maar eens in het moment ervaren wat werkelijk is, zonder meteen echt in actie te springen.
Sensing. Waiting.
Je bent niet in charge van wat er gebeurt, tegelijk ben je wel in charge van hoe je met de situatie omgaat. En hoe je dat doet heb je soms niet meteen in de gaten.

FB contemplation 2130314-Contemplation-and-Whale-Watching-1

Voor je het weet zit je in angsten. Behoorlijk logisch en menselijk. Angst voor verlies, angst voor tekortschieten, angst voor de verkeerde keuzes, angst voor het onbekende, angst voor oude patronen.. etc.
Of je valt onbewust in concepten en beelden over wat ‘hoort’, soms is een klein beetje daarvan al genoeg om jezelf niet helemaal meer te voelen. Of wat je plannen eigenlijk waren en dat je jezelf op je kop geeft voor het niet precies doorvoeren ervan, of juist alles loslaten.
Het kwam ook bij mij allemaal even voorbij.

En al dit zorgt dat je verkrampt. Dat je niet meer in een ruimere werkelijkheid kunt voelen ‘what needs to be done’, niet meer open staat of contact kunt maken voor wat er door je heen komt als wijsheid en vertrouwen. Hoe meer verbonden je bent met jezelf, hoe beter je af kunt stemmen wat er werkelijk nodig is te doen.

Stilstaan en in beweging tot jezelf komen.
Eerst even stilstaan dus. Bij de boodschap, de situatie en bij mezelf.
Echter: stilstaan of stilzitten is dan wel een behoefte van mij, het brengt na een poosje ook een soort mind-energie op gang, gaan verhalen of angsten het overnemen en ik kan mezelf (en de situatie) minder goed voelen.

Op zo’n moment moet ik dus even iets gaan doen wat voor mij het fijnste voelt.
Waardoor voel ik mij nú goed? En in beweging komen daarop.

Ik heb bijvoorbeeld contact gezocht met een vriendin en een vriend, ben een ritje gaan maken over het eiland, de schoonheid en het plezier innemend, een vriendin op het eiland bezocht en naar een drumsessie op een strand gegaan. Alles met een sensitief hart.
Dat heeft me veel goed gedaan. Ik was weer ingeplugd in mezelf, en daarmee op het grotere geheel, kon mijn ouders beter horen en voelen, de berichten van het ziekenhuis beter inschatten.
En daarmee ook wat ‘ik te doen had’.
Mijn intuitie is aangescherpt en in de fysieke afstand heb ik juist ook een heel nabij contact met mijn ouders. Én ik luister goed naar wat zij aangeven. Ik kan het goed horen en hun wensen behartigen.

In dit geheel, hoe spannend of verdrietig het soms ook voelt, kan ik contact houden met levensvreugde. Kon ik ook mijn lijf in een dansfeestje gooien en losgaan, kan ik liefde voelen voor veel meer dan alleen de situatie. Heb ik geweldig mooie ontmoetingen gehad, help ik anderen met Liefhebben en geef ik workshops.
Werk ik, langzamer dan ik nu even dacht, wel aan het schrijven voor de Academie voor Liefhebben. En komen er onverwachte dingen naar me toe die ik heerlijk volg omdat het goed voelt. Als ik mijn lijf maar blijf voelen en volgen. Als ik mijn mind maar niet als leidend neem.

…En over een paar daagjes ga ik lekker naar ze toe. Ga ik ze vertroetelen. Dat is een fijn vooruitzicht.
Er ontsprong daar ineens een besluit.

 

7 stappen naar de wijsheid van een Liefhebber in moeilijke tijden

FB contemplate

..en de kwaliteit van zoetheid behouden in dat wat zich aandient.

1. Je lijf.
Begin je dag bij het ontwaken met je lijf begroeten. Voel jezelf. Raak jezelf aan met een liefdevol gevoel en een innerlijke glimlach. Knuffel jezelf. Ontspan.
Blijf je lijf voelen en volgen door de dag heen. Verwonder je door welke beweging er steeds opnieuw in het moment ontstaat. Rust daar in. Vertrouw daar op.
Voel waar je spanning in je lijf vasthoudt en laat de spanning steeds weer los, adem rustig en met een ontspannen buik.

2. Je gevoel.
Wees je gewaar van hoe je je voelt, ieder moment opnieuw. Trek geen snelle conclusies. Let it flow through you. Dingen veranderen. Voel je angsten.. en hoe ze weer wegtrekken als je je lijf, en gevoel volgt. Onder angst zit meer helderheid, kijk of je daar kunt komen door angst niet vast of voorop te zetten.
En weet: er is een grond onder al je ervaringen, gevoelens en emoties, probeer zoveel mogelijk in die grond te rusten en daarvandaan te kijken.

3. Je situatie.
Tune in op de gehele situatie, vraag dingen na en wees er kritisch op. Neem geen dingen voor lief als je het niet helemaal vertrouwt, en trek ook niet al te snel conclusies. Je wilt voelen wat er wel en niet resoneert. Waar er dingen wel of niet kloppen voor je gevoel. Durf te twijfelen, geef het ruimte en wat tijd, het zal op zijn plek vallen.

4. Je rol of functie.
Weet dat jij niet ‘gaat over de situatie’. Het is groter dan jouw persoon en de personen die het nog meer betreft. Je houdt goed voor ogen wat ‘het geheel van je vraagt’ en wat je rol of functie werkelijk is. Het is heel makkelijk om snel te reageren en ‘maar iets te doen’ (al is dat iets doen soms niks doen). Het is interessanter om te volgen hoe een iets rustiger tempo je laat bewegen. Laat je raken door een diepere wijsheid.

5. Je niet weten.
Soms weet je het even niet, dat is okay en pas goed op dat je dan niet in reactie schiet. Wees responsief, niet reactief. Weet dat je (steeds) als vanzelf adequaat zult handelen wanneer de tijd rijp is.
En niemand weet hoe dingen kunnen gaan. Je kunt enkel beschikbaar zijn voor wat er zich aandient in ieder moment.

6. Je eigen dingen doen.
Blijf je eigen dingen doen intussen naast dat je beschikbaar bent voor de situatie. Het is belangrijk dat je contact houdt met wie jij bent, in een groter geheel dan enkel de situatie waar je je in begeeft. Het doet jou en je omgeving goed om vanuit de plek te komen waar jij je vervuld en bekrachtigd voelt. Dat geeft meer verrijkends aan de hele situatie dan je misschien denkt. Ook in energie en in afstand.
Spreek eventueel met een vriend(in) om even echt weer te landen in jezelf.
Maak jezelf niet eenzaam met de situatie. Vertel je omgeving waar je mee van doen hebt en laat je ook ondersteunen.

7. Je liefde.
Plug in liefde. Wees Liefde, Zend Liefde, Doe Liefde. Hou daarmee lichtheid en humor ook in je systeem en geniet van de schoonheid van het leven, dat wat er altijd is, in en om je heen, ook in de moeilijke situatie waarin je je begeeft.
Zorg dat je je goed voelt, ook in en naast schrik of verdriet en focus op ‘wat wel’ in plaats van ‘wat niet’.
Wees lief en vriendelijk voor jezelf.
En voor anderen..

Be here now.

 

Liefhebbende groet,
Sandra

2 Comments

  1. Heerlijke tekst. Dank daarvoor. Elders op je website las ik over identificeren en desidentificeren. Daar denk ik nog over na.

    Reply
    • Dank je wel Ko, ook dat je even een reactie geeft. Fijn dat het je zo aanspreekt.
      En benieuwd wat je gedachten zijn. Warme groet!
      Sandra

      Reply

Submit a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *